lördag, mars 27, 2010

Martins frukostbullar

Igårkväll innan jag skulle gå och lägga mig hade jag baka-bröd-abstinens. Så jag letade mig till Pain det Martin (som numera är en av mina favoritbloggar) och bläddrade bland alla fantastiska brödrecept. Och så hittade jag dessa fantastiskt goda frukostfrallor som ska kalljäsa i kylskåpet över natten. Som den brödnörd jag är slängde jag ihop den simpla degen runt 11 igårkväll och ställde in i kylen, tog fram imorse och hade nybakat bröd till frukost. Det är lyx!

På kvällen
4 dl vatten
10 gram jäst
8 dl rågsikt
1 msk honung
1½ tsk salt

Lös jästen i vattnet och blanda ner övriga ingredienser till en rätt lös deg. Strö över lite rågsikt, plasta och ställ in i kylskåpet över natten.

På morgonen
Skrapa ur degen på väl mjölat bakbord och dra ut till en lång rektangel, ca. 10x40 cm. Vik ihop den på längden så den blir ca. 5x40 cm, det är inte så hemskt noga. Pensla med vatten och strö över lite solrosfrön och pumpafrön, avsluta med lite mjöl. Sätt ugnen på 275
° och låt degen vila medans ugnen blir varm, ungefär 30 minuter. Låt en plåt stå i ugnen under tiden. Ta ut plåten när ugnen är varm, lägg på ett bakplåtspapper. Dela degen i 8 bitar och lägg över på plåten. Grädda i mitten av ugnen i ca. 15 minuter.

4 kommentarer:

  1. vad nu rågsikt är på engelska kan jag nu börja fundera på...eftersom att jag är ledig ikväll OCH imorgon känns det som en bra idé med lite brödbak! SLUTA ALDRIG BLOGGA!!!! den dagen kommer jag börja svälta ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, det där brödet såg verkligen gott ut! Det måste jag testa någon gång.

    SvaraRadera
  3. Anja; Haha, då är det bäst jag fortsätter då!

    Sofie; Det tycker jag verkligen du ska göra, det är grymt enkelt! Och riktigt gott :)

    SvaraRadera
  4. idag är det dags, det är dags att baka detta goda bröd jag smakade hos dig, önska mig lycka till! haha

    SvaraRadera