torsdag, april 08, 2010

Grön ärtsoppa

Igår pratade jag och Lisette om soppor och hur otroligt underskattat det är. Jag har blivit lite soppgalen sen dess, vill prova massa olika sorters soppor. Den här hade vi som förrätt till våran trerätters förra veckan, Viktor tyckte den var så himla god och ville ha den till middag idag. Så det blev det, tillsammans med det italienska lantbrödet som jag bakade imorse!
4 personer
1 gul lök
7 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
600 gram frysta gröna ärtor
2 vitlöksklyftor
1-2 tsk sambal oelek
1-2 dl vispgrädde
Salt, peppar

Skala och hacka löken. Koka upp vatten i en kastrull och lägg i buljongtärningarna, häll i ärtorna och löken. Låt koka ca. 3 min. Mixa soppan med en stavmixer, eller i en blender. Skala vitlöken och pressa ner den i den gröna härligheten. Rör ner grädde och sambal oelek, efter tycke och smak. Salta och peppra. Servera med en klick creme fraiche och lite bröd. Jag strödde över lite bacon också. Låt smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar