söndag, april 25, 2010

Spaghetti alla puttanesca

Idag till lunch slängde jag ihop den här enkla och otroligt goda pastan, som jag hittade i min italienska kokbok. Egentligen skulle man ha en burk hela tomater, men jag hade bara krossade hemma, och det fungerade jättebra! Receptet är för 4 personer.

400-500 gram spaghetti
1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
1 dl oliver, t.ex kalamata
1 torkad pepparfrukt
1 burk krossade tomater
½ dl kapris
Hackad persilja
Salt

Häll oljan i en panna med höga kanter och sätt den på medelhög värme. Kärna ur oliverna och skala vitlöksklyftorna. Lägg pepparfrukten och vitlöken i pannan och stek i några minuter, tills dom blir lätt gyllene. Häll sedan i tomaterna, kaprisen och oliverna i pannan och låt puttra i 15-20 minuter. Smaka av med lite salt.
Koka upp mycket vatten till pastan och koka enligt angiven tid. När den är al dente häller du av den i ett durkslag.
Lägg i persilja och spaghettin i såsen och rör om ordentligt.
Servera på en gång, gärna med massa riven parmesan!

3 kommentarer:

  1. mums mums! vet du btw att pasta alla puttanesca betyder "pasata på horans vis" (!!!!) haha :D lite tokigt!

    "Namnet härstammar från Neapel efter de lokala prostituerade. Pasta alla puttanesca betyder "pasta på horans vis". Orsaken till att rätten fick ett sådant namn är omdiskuterad. En möjlighet är att namnet refererar till såsens starka, kryddiga smak och doft. En annan att rätten var inbjudande till blivande kunder med låga priser för att locka dem till bordellen. Enligt kocken Jeff Smith från Frugal Gourmet kom namnet från det faktum att det var en snabblagad och billig maträtt som prostituerade kunde förbereda mellan kunderna." -Wikipedia

    SvaraRadera
  2. Till Lisette;
    Haha! Jag vet! Det där receptet är i min italienska kokbok, och under rubriken, så står det vad det betyder på svenska. Då står det kort och gott "Horans spaghetti"

    SvaraRadera