tisdag, maj 18, 2010

Nasi Goreng

Idag råder idétorka, vet inte vad jag ska göra för middag idag. Det enda jag vet är att jag vill göra potatismos, ett riktigt gott mos med grädde och parmesan i. Mumma! Så medans jag funderar på det så tänkte jag lägga upp gårdagens middag, som blev Nasi Goreng. Något som jag aldrig gjort innan, så jag googlade lite recept och hittade massa olika. Visste inte riktigt vilket jag skulle ta så jag kombinerade några stycken, och det blev väldigt gott! Räcker till 4-5 personer.

2,5 dl ris, 5 dl vatten, salt (ska bli ca. 5 dl kokt)
1 grillad kyckling
1 stor gul lök
ca. 6 dl strimlad vitkål
2-4 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 dl frysta ärtor
4 tsk curry
3 tsk paprikapulver
2 tsk soja
ca. 100 gram skalade räkor
Salt, Olja

Rensa kycklingen och skär den i lite mindre bitar. Hacka löken, strimla vitkålen och dela strimlorna i lite mindre bitar. Skär paprikan i mindre bitar, eller strimla. Koka riset enligt angiven tid.
Stek lök och vitkål i lite olja på medelvärme och pressa ner vitlöksklyftorna. Krydda med curry och salt. Stek tills det mjuknar, det får inte bli bränt, häll över mer olja om det ser torrt ut. Tillsätt paprika, kyckling, soja och paprikapulver. Rör sedan ner det nykokta riset och dom frysta ärtorna. Låt stekas några minuter.
Blanda ner räkorna och låt det bli varmt.
Vill man kan man vispa ihop 2 ägg och lite salt, och steka i lite olja till en tunn omelett. Sedan rulla ihop och skära/strimla i mindre bitar och blanda ner. Jag stekte "omeletten" innan jag började steka det andra, så jag använde samma panna. Sen fick den ligga på en tallrik tills jag rörde ner den alldeles innan servering!

2 kommentarer:

  1. SÅ JÄVLA GOTT! <3

    SvaraRadera
  2. Till Kjevv/Viktor; Jag är glad att du gillar min mat min skatt :) <3

    SvaraRadera