tisdag, maj 18, 2010

Ugnsstekt falukorv och potatismos

Jag tycker att potatismos är himmelskt. Speciellt om man gör det på mitt sätt, med lite grädde och mycket parmesan. Det här är i princip samma potatismos som det här, men jag skriver det ändå. Och den ugnsstekta falukorven fick höga poäng av Viktor! Detta bör räcka till ca. 3 personer.

400 gram falukorv
Några färska champinjoner
1 röd lök
½ tomat
ca. 100 gram cream cheese
ca. 1 dl creme fraiche
1 tsk dijonsenap
Riven ost, ca. 1 dl
Smör, Ketchup

Sätt ugnen på 200
°. Skär korven i skivor, men inte hela vägen igenom och lägg den i en smord form tillsammans med skivade champinjoner, lök och tomat. Klicka i lite ketchup i varje "skåra" på korven. Rör ihop cream cheese, creme fraiche, dijonsenap, riven ost och täck korven med det. Gratinera i ugnen i ca. 20 minuter, tills det börjar få lite färg. Servera med potatismos!

Potatismos med parmesan
ca. 6-8 potatisar, helst mjöliga
Grädde
Mjölk
ca. 25 gram smör
ca. 1 dl riven parmesan
Salt, peppar

Skala och dela potatisen i lite mindre bitar, koka tills den är mjuk igenom. Häll av vattnet och mosa lite grann med en gaffel, potatisstöt eller något annat. Blanda sedan ner smör, grädde, mjölk och parmesan tills du är nöjd. Vispa med elvisp för ett luftigt och fint mos. Smaksätt med salt och peppar!

3 kommentarer:

  1. MMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    SvaraRadera
  2. Verkar helt sjukt gott, måste testat SNART!

    SvaraRadera
  3. Till Viktor; Haha :P

    Till Anja; Det tycker jag! Det är nästan så jag blir sugen på potatismos nu. Jag skulle nästan kunna leva på det!

    SvaraRadera