måndag, juni 07, 2010

Nationaldag och grillad lax

Igår var det, som alla vet, Sveriges nationaldag. Jag är ingen som direkt firar det, men kom på den trevliga idéen att bjuda över fina vänner och grilla. Det var väldigt mysigt, och gott! Det bästa med att grilla är alla goda tillbehör.. Jag gjorde tzatsiki, en otroligt god potatisgratäng, grönsaksspett, grillad halloumi och en stor sallad. Det är nästan så man klarar sig på allt det, haha, men jag gjorde ändå laxspett till mig, Viktor och Markus. Jag har aldrig grillat lax förut, men det blev riktigt gott!

2 laxfilèer
ca. 1 dl olivolja
Färsk ingefära
1 citron
1-2 vitlöksklyftor
Färsk persilja
½ tsk sambal oelek
Salt, Citronpeppar
Lite socker

Häll olivoljan i en djuptallrik. Riv i färsk ingefära, tvätta citronen och riv i skalet från den, pressa sedan i saften. Hacka eller pressa vitlöksklyftorna, hacka persilja grovt och blanda i. Krydda med sambal oelek, salt, citronpeppar och lite socker. Rör om.
Skär laxen i mindre bitar och lägg ner i tallriken, blanda runt med händerna tills allt är blandat. plasta och ställ in i kylen några timmar innan grillningen. Trä sedan laxbitarna på spett och grilla!

Grönsaksspett; Skär grönsakerna i så jämnstora bitar som möjligt och trä på spett. Om det är träspett blötlägg dom innan, annars börjar dom brinna! Jag tog zucchini, färska champinjoner, paprika och cocktailtomater. Man kan pensla dom med olivolja, men det behövs inte! Grilla tills dom får lite färg.

Emelie, hennes Victor och Johanna vid grillen. Markus och min Viktor satt inne medans vi grillade. Tack för en mysig söndag mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar