torsdag, juni 24, 2010

Spaghetti & Köttfärssås

Helgen spenderade vi i fjällen och utan någon vidare fiskelycka. Jag hade ett rejält napp en gång och Viktor fick upp en liten öring på första kastet. Annars så var det inte så mycket mer att tala om. Den här veckan har bara försvunnit, men tur är väl det, eftersom en av mina bästa vänner är på väg hit för lite midsommarfirande! Men ni är här för maten och inte för pratet. Så! För någon dag sen slängde jag ihop en ruggigt god köttfärssås och spaghetti, det var så gott att jag liksom aldrig slutade äta. Jag åt upp det Viktor lämnade och tog mer tre gånger. Om det är nåt jag kan, så är det att äta! Räcker till 4 personer.

400 gram nötfärs
1 röd lök
2-3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 röd paprika
1 grönsaksbuljongtärning
Tomatpuré
Soya
Persilja, färsk
Basilika
Salt, Peppar
Grädde
Parmesan

Hacka lök och persilja, skär paprikan i mindre bitar. Stek löken mjuk i lite smör, pressa i vitlöken. Blanda ner köttfärsen och tillsätt dom krossade tomaterna när färsen är "stekt". Släng i buljongtärningen, paprikabitarna, lite tomatpuré och en skvätt soya. Krydda med persiljan, basilika, salt och peppar. Låt puttra i minst 15 minuter. Under tiden kan du hacka en sallad och börja koka pasta! Alldeles innan servering river du i mycket parmesan och skvätter i lite grädde. Rör om och servera med nykokt pasta och en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar