onsdag, juli 14, 2010

Formbröd med linfrön och aprikoser

Ibland har jag såna där morgnar då jag bara hoppar ur sängen och har hur mycket energi som helst. Som imorse, då jag diskade lite, städade lite, flyttade runt soffan och bakade ett riktigt gott bröd. Receptet hittade jag i en Allers för ett tag sen och tänkte att jag skulle testa. Mitt bröd såg inte riktigt lika jämnt och fint ut som på bilden, men det smakade väldigt gott! Egentligen skulle det bara vara vetemjöl i, men eftersom jag gillar lite nyttigare bröd slank det ner både lite dinkel och vetegroddar också!

25 gram jäst
2½ dl vatten
½ dl torkade aprikoser
1 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 msk rumsvarmt smör
1½ dl linfrön
½ dl russin
1½ dl vetemjöl
2 dl dinkelmjöl
1 dl vetegroddar

Lös upp jästen i vattnet i en bunke. Hacka aprikoserna och tillsätt dom tillsammans med sirap, salt, smör, linfrön och russin. Rör om och blanda till sist ner vetemjöl, dinkel och vetegroddar till en ganska lös men blank och smidig deg. Smörj en avlång bakform och häll ner degen. Låt jäsa i 45 minuter under bakduk, sätt ugnen på 250
°.
Ställ in det färdigjästa brödet i nedre delen av ugnen. Sänk värmen till 200 efter några minuter. Grädda sedan i ca. 30 minuter till. Ta sedan ut, låt svalna några minuter, stälp ut brödet ur formen och låt svalna på galler under bakduk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar