fredag, juli 02, 2010

En klassisk kladdkaka

Eftersom att jag spenderade större delen av dagen på jobbet så har jag inte fått njuta så mycket av solen, så ikväll har jag mest suttit på balkongen, njutit av porlandet från fontänen och utsikten mot vackra Östersund. Dock inte i så mycket sällskap av solen, eftersom vi bor på "fel" sida berget så har vi bara morgonsol. Men det är inte fy skam det heller! Frukost på balkongen, om vädret tillåter, är alltid mysigt!
Nu ska jag strax pysa ut igen och njuta ett tag till, tänkte bara tipsa om den här enkla och goda kladdkakan som jag gjorde igår när vi hade filmkväll. Dessutom är det här mitt bästa recept på kladdkaka!

150 gram smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 ägg
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175
°. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbar kant. Smält smöret i en kastrull och ta den från värmen när det smält. Rör ner socker, vaniljsocker och kakao i kastrullen. Knäck sedan i ett ägg i taget och blanda ordentligt. Till sist rör du ner mjölet. Bred ut smeten i den smorda formen och ställ in i mitten av ugnen i max 20 minuter, inte längre. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten. Låt svalna. Allra bäst tycker jag den är nästa dag, när det fått stå till sig i kylskåpet! Servera med grädde eller glass, frukter eller bär!

Mmm.. Goda svenska jordgubbar till smakade inte helt fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar