lördag, juli 24, 2010

Pizza med dinkel

Nu har det varit tyst från min sida länge nog. I förrgår kom jag hem efter några underbara dagar i våran vackra huvudstad. Vi var på skansen och såg Allsången, badade och solade oss brända på Kungsholmen, åt mindre nyttiga luncher och hade det allmänt mysigt! Igår blev det inte så mycket mat lagad, då hela eftermiddagen och kvällen var uppbokad med jobb, träning och bio. Men idag däremot, gjorde jag hemskt god, och lite nyttigare, pizza! Receptet är för 2 personer, 2 pizzor!

Pizzabotten
12 gram jäst (1/4 paket)
1 dl ljummet vatten
2 dl dinkelmjöl
½ dl grahamsmjöl
2 tsk olivolja
1 krm salt

Tomatsås
½ finhackad gul lök
1 vitlöksklyfta
200-250 gram krossade tomater
1-2 msk tomatpuré
Socker, Oregano
Salt, Peppar

Lös upp jästen i vattnet. Blanda ner mjölerna, oljan, saltet och knåda till en jämn deg. Täck med bakduk i 30-40 minuter. Ta sedan upp degen och knåda den på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och arbeta bitarna tills dom nästan känns lite sega. Kavla ut ganska runt och tunt och lägg på pappersklädd plåt. Sätt ugnen på 250
° och gör tomatsåsen medans bottnarna jäser i ca. 10 min. Stek den hackade löken i lite olja, pressa i vitlöken och häll i dom krossade tomaterna och tomatpurén när löken blivit mjuk. Smaksätt med socker, oregano, salt och peppar. Låt puttra några minuter.
Bred tomatsås på bottnarna och toppa med det du vill ha på. Jag gillar att ha mycket på, så det blev lite skinka, färska champinjoner, rödlök, mozzarella, creme fraiche, färska tomater och ost. Grädda sedan pizzorna i ca. 10-15 minuter, eller tills dom fått fin färg!

Eftersom att jag och Viktor har lite olika smak, så gör vi alltid varsin. Han hade bl.a banan och curry på sin, men den slängde jag in ogräddad i frysen, för han var tvungen att sticka iväg till jobbet tidigare.

Lite ruccola på toppen är inte helt fel!

2 kommentarer:

  1. Gud vad gott det ser ut! Jag älskar verkligen hemmagjord pizza, så sjukt mycket godare och fräschare än pizzan man får på pizzerian :D Dock tycker jag att det är lite småläskigt med pizza, jag brukar närmligen få i mig en hel hemmagjord (rund), är det alldeles för mycket tror du? :s FIN BLOGG måste tilläggas! :D

    SvaraRadera
  2. Haha, jag tror inte det är någon fara :) jag fick i mig hela den där, och jag lever ju än! Tack så mycket :)

    SvaraRadera