onsdag, augusti 04, 2010

Knäckiga bondkakor

För er som inte vet det, så gick jag livsmedelsprogrammet på gymnasiet, med inriktning bageri och konditori. Det var kul till en början, men efter ett tag blev man lite less på vissa saker som man gjorde nästan jämt. Som frallor, vetebröd och småkakorna. Dom otroligt hemska småkakorna, däribland bondkakor. Men nu, två år efter studenten så tycker jag om att göra allt det där som då var så tråkigt. Jag har liksom återigen hittat glädjen i att baka ett matbröd, eller jäsa en bulldeg. Och det är så härligt! Men bondkakorna.. Jag gjorde ett gäng förra veckan, och jag vet inte riktigt om jag tycker så mycket om det. Det går bra tills man ska rulla ihop degen till en rulle, för det går liksom inte. Det gick aldrig bra när jag gick gymnasiet, och inte gick det så bra nu heller. Men dom blev ju goda iallafall!

20-30 st.
100 gram smör
1 dl strörörsocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ dl hackad, oskalad sötmandel

Mixa ihop smör, socker och sirap i en matberedare, eller med elvisp, tills det är mjukt och poröst. Blanda i mjöl och bikarbonat. Arbeta sedan i mandeln för hand. Forma degen till en rulle, ca. 4 cm i diameter. Plasta in och lägg i kylen i 3-4 timmar eller över natten. Sätt sedan ugnen på 200
°. Skär rullen i skivor, ca ½ cm, och lägg på pappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 7-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar