onsdag, augusti 11, 2010

Rågmjölspanerad pangasius och bulgur

Imorse löste Viktor middagsfrågan när han föreslog panerad fisk med bulgur. Han som inte ens är så förtjust i vit fisk! Eftersom jag hade en påse pangasiusfiléer i frysen så använde jag dom. Jag beräknade en filé per person, det räckte ganska bra. Till skillnad från förra gången jag gjorde panerad pangasius, så har jag den här gången använt grovt rågmjöl också. Det blev väldigt bra! Farmors goda fisksås, den här gången med hackad dill i, är alltid otroligt god till fisk! Jag är ingen hejjare på såser än, så det blir oftast den jag kör till fisk. Är det någon som har något bra sås-tips tar jag tacksamt emot det!

Vit fiskfilé
Grovt rågmjöl
Ströbröd
Citronpeppar
Salt

Blanda ihop rågmjöl, ströbröd, citronpeppar och salt och vänd sedan fiskfiléerna i det. Vänd flera gånger så dom blir ordentligt panerade. Stek i smör eller olja på båda sidorna så dom får fin färg. Om dom måste varmhållas kan man lägga dom i en ugnsform och ställa in i ugnen, på 100
°. Då håller den sig lite sådär knastrig också. Servera med potatis, bulgur eller något annat, en sallad och en god sås.

2 kommentarer:

  1. Håller med, rågmjöl är jättebra att panera i! Trevlig blogg du har :)

    SvaraRadera
  2. Aldrig testat det förut, men kommer göra det igen :) Tack så mycket!

    SvaraRadera