måndag, september 13, 2010

En ganska vanlig, hederlig köttgryta!

Jag som trodde jag kunde vila upp mig lite under helgen, och få en hel del plugg gjort jobbade hela helgen istället. Men egentligen klagar jag ju inte heller! Min helg fick en himla bra start i fredags iallafall, när jag i vanlig ordning klickade mig in på Mikaelas blogg och såg att hon fått en "Beautiful Blogger Award" och skrivit så himla fint om min blogg! Det värmde, tack snälla du!
Något annat som värmer såhär i hösttider är ju grytor! Trots att solen sken och värmen spred sig in genom den öppna balkongdörren idag, så kände jag att det var dags för gryta. Den blev inte så extravagant, en helt vanlig köttgryta för ca. 4 personer. Men god blev den ju, och det är ju huvudsaken! Jag använde "biff av nöt" som jag hittade billigt förra veckan. Men vilket kött som helst funkar fint!

ca. 300 gram nötkött
2 gula lökar
2 skalade morötter
1 bit gul paprika
1 bit röd paprika
1 bit grön paprika
Färska champinjoner
1 grönsaksbuljongtärning
En skvätt rött vin
ca. 1 dl vispgrädde
Lite soja
Färsk hackad timjan
Salt, Peppar

Hacka en lök, skär paprikan, morötterna och köttet i mindre bitar. Skär champinjonerna i kvartar. Smält smör i en gryta och stek på löken och champinjonerna lite snabbt, salta och peppra och häll sedan över i en djuptallrik. Smält lite mer smör och lägg i köttbitarna, salta och peppra. När köttet är brynt slänger du i morötterna och häller på kokat vatten så det täcker, skvätt i lite rödvin, soja och hackad timjan. Lägg på ett lock och låt puttra i minst 15 minuter. Häll sedan i grädde, den stekta löken och champinjonerna samt paprikabitarna. Lägg på locket igen och låt puttra länge. Jag brukar förbereda hit, låta den puttra på lite grann och sedan stänga av plattan. Låta den stå med lock på och sen bara värma upp och reda av med lite mjöl och vatten som jag vispar ihop för att få det lite tjockare.
Desto längre den får puttra/stå desto godare! Servera sedan med ris och lite sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar