onsdag, september 08, 2010

Krämig korv och svamppanna

Får lite ångest över att jag knappt öppnat kemiboken sen jag kom hem. Öppnar jag den nu kommer jag sova i den om 10 minuter. Så, jag tar tag i det imorgon och på min lediga fredag! Problemet löst!
Jag hoppas att vi snart har tid att åka upp till fjällen med Viktors föräldrar och plocka massvis med bär och gyllengula kantareller. Jag längtar efter att bara slappna av och andas frisk fjälluft! Men tills vi beger oss dit för diverse plockning får jag, som jag skrivit i något tidigare inlägg, nöja mig med köpta kantareller! I fredags hittade jag "billiga" kantareller på hemköp, och komponerade en väldigt god och krämig korv och svamppanna! Jag vet inte hur mycket svamp vi hade i totalt, men lagom är bäst som man säger!

ca. 200 gram korv
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Champinjoner (Färska)
Kantareller (Färska)
2 dl creme fraiche
ca. ½ dl grädde
1-2 msk tomatpuré
ca. 1 msk dijonsenap
Färsk persilja, hackad
Ev. Mjölk
Salt, Peppar

Strimla korven, hacka löken. Rensa/skölj (jag vet att man egentligen inte ska skölja svamp, men ibland när jag inte orkar rensa gör jag det!) champinjonerna och kantarellerna, hacka grovt. Smält smör i en panna och släng i löken, pressa i vitlöksklyftan och rör ner korven, salta och peppra. Stek på lite lätt bara och häll i svampen, tillsätt creme fraiche, grädde, tomatpuré och dijonsenap. Låt puttra ett tag och späd med mjölk om det blir för tjockt. Blanda ner hackad persilja mot slutet och servera sedan med ris eller pasta och en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar