fredag, september 17, 2010

Tacoburgare & vitlökssås

Inte nog med att jag pluggat en hel del och bakat mina bästa kakor idag, jag har även röstat och träffat min älskade pappa! På en ledig dag. Helt otroligt, i vanliga fall brukar lediga dagar mest sluta med att jag gör så lite som möjligt! När vi var och handlade lite förut kände jag att rester inte var någon fredagsmiddag, speciellt inte när man har en middagsgäst. Så jag föreslog tacoburgare, och det var ju inte helt fel! En trevlig start på helgen för 2-3 personer!

5 burgare
400 gram nötfärs
½ påse tacokryddmix
1 liten röd lök, finhackad
2-4 tsk tacosås

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig färs. Forma till 5 burgare, platta till dom ordentligt! Dom går ihop sig väldigt mycket när man steker dom. Ställ i kylen tills som ska stekas, eller stek på en gång. Servera med grönsaker, hamburgerbröd eller kanske tortillabröd och olika såser, kanske lite vitlökssås!

Vitlökssås
1½-2 dl creme fraiche
1-1½ dl kesella
2 vitlöksklyftor, pressa i
2 tsk tacosås
Salt, peppar

Rör ihop allt, smaka av med salt och peppar. Ställ kallt och låt stå tills den ska serveras!

2 kommentarer: