lördag, oktober 02, 2010

Grov limpa med dinkel och linfrön

Usch vad hemsk jag känner mig som inte uppdaterat på hela veckan, men det har sin förklaring. Jag hade tenta idag. Så större delen av veckan har gått åt till att försöka förstå hur man räknar ut lösningars koncentration, molmassor och annat roligt som hör kemin till. Igårkväll hade jag sån panikångest! Men jag tror att det gick bra, jag hoppas det iallafall!
Trots all stress, så bakade jag faktiskt lite bröd i början på veckan. Jag utgick från det här brödet, då jag gillar när degen får jäsa över natten och den är väldigt smidig och snabb att både röra ihop och baka ut. Det är inte det godaste brödet jag gjort, i sanningens namn smakade det mest bara bröd. Om man blandar i någon god brödkrydda och kanske lite honung kan jag tänka mig att det blir perfekt! Det bästa med brödet är att det är rejält, och fortfarande saftigt flera dagar efteråt!

5 gram jäst
3 dl vatten
1 dl linfrön
1 dl vetegroddar
½ dl vetekli
½ tsk salt
3 äpplen
3½ dl fullkornsdinkel
2-3 dl siktat dinkelmjöl

På kvällen;
Rör ut jästen i kallt vatten och blanda ner resten av ingredienserna (riv äpplena grovt direkt ner i bunken). Rör till en smidig men lite kladdig deg och täck med plastfolie. Låt stå i rumstemperatur över natten, 8-10 timmar.
På morgonen;
Häll ut degen på väl mjölat bakbord och dra ut till en fyrkant, vik in alla kanter och rulla ihop/forma till en limpa. Vänd den så att skarven hamnar nedåt och lägg på pappersklädd plåt, vill man kan man strö på lite frön. Låt jäsa i ½-1 timme utan bakduk. Sätt ugnen på 250
°. När den är färdigjäst och ugnen är varm sätter du in den i mitten av ugnen och sprayar lite vatten över och under. Sänk värmen till 200° efter ca. 10 minuter och grädda i 20 minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar