söndag, oktober 10, 2010

Vegetarisk tomat och lökpaj

En riktig söndagsmiddag blev vi bjudna på idag hemma hos Viktors föräldrar! Rosastekt älgfilé med lite rosmarin, kokt potatis och en riktigt god sås. Så himla gott! Och nästan lite lyxigt, det är ju inte varje dag man blir serverad älgfilé! Något som däremot kanske inte är lika lyxigt, men fortfarande väldigt gott, är den här pajen jag gjorde tidigare i veckan. Ett av dom få recepten jag sparat sen hemkunskapen i mellan- eller högstadiet. Jag skulle nog våga säga att det är en av mina favoritpajer! Receptet är för 3-4 personer.

Pajdeg
100 gram margarin
1 dl grahamsmjöl
2-3 dl siktat dinkel
3-4 msk vatten

Fyllning
2-4 gula lökar
2-4 tomater
1 dl riven ost
2 dl fil
1 dl creme fraiche
2 ägg
Basilika
Timjan
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 225
° och arbeta ihop pajdegen, tryck ut i en form och grädda i mitten av ugnen i ca. 10 minuter. Skala och skiva löken, fräs den sedan i lite smör tills den blir lite mjuk. Skiva tomaterna. Vispa ihop riven ost, fil, fraiche och ägg. Smaka av med kryddorna. Ta ut skalet när det är förgräddat och sänk värmen till 200°. Lägg hälften av löken i pajskalet, på med tomaterna och sen resten av löken. Häll till sist över oströran och grädda i 25-30 minuter!

1 kommentar:

  1. Vilken tur att lagt ut detta recept. Jag hade tydligen tappat bort mitt. Jag håller med dig om att det är en favvo. Riktigt god!

    SvaraRadera