onsdag, mars 02, 2011

Formbröd med boveteflingor och dinkel

Nu när vattnet i Östersund åter är drickbart, så tänkte jag komma igång med surdegar och brödbak igen! Det kändes inte så inspirerande att baka bröd med kokt eller köpt vatten, om jag ska vara ärlig. Men nu är jag back on track igen, och mjukstartade igår med en liten limpa som innehöll lite allt möjligt!

25 gram jäst
2½ dl vatten
2 torkade fikon
1 dl boveteflingor
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 dl vetegroddar
1½ dl hela linfrön
1 dl vetemjöl
ca. 3 dl dinkelmjöl

Rör ut jästen i vattnet, som ska vara fingervarmt. Hacka fikonen och blanda ner tillsammans med boveteflingor, salt, sirap, vetegroddar och linfrön. Blanda sist ner vete- och dinkelmjöl, och arbeta ihop till en ganska lös men blank och smidig deg. Klicka ner degen i en smord avlång bakform och låt jäsa i ca. 45 minuter. Sätt ugnen på 250°
i god tid. Sätt sedan in det färdigjästa brödet i nedre delen av ugnen och sänk till 200° efter några minuter. Grädda sedan färdigt i ca. 30 minuter. Låt det nygräddade brödet svalna några minuter i formen. Stjälp upp på galler och låt kallna under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Det brödet lät jättegott =) Jag letar recept på bröd så jag skall spara detta :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Det var ännu godare dagen efter, och idag, 4 dagar senare, är det fortfarande saftigt och gott :) Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera