fredag, mars 25, 2011

Glad våffeldag!

Jag är en riktig kalasfixare om jag får säga det själv. Jag tycker om att skämma bort mina nära och kära med god mat och söta kakor. Och när jag gör det, då gör jag det rejält! I onsdags vispade jag ihop en tredubbel sats smet och bjöd några vänner på våffelkalas! Jag stod för våfflor och grädde, så fick mina fina gäster ta med sylt och ett glatt humör. Det var jättetrevligt, som vanligt! Men jag önskar att jag haft ett till våffeljärn, eller ett dubbelt. Att steka runt 30 våfflor på ett enkeljärn tar sin lilla tid!
ca. 10 våfflor
125 gram smör eller margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten

Smält smöret och låt svalna. Vispa ihop resten av ingredienserna till en slät smet och tillsätt smöret när det svalnat. Värm ett våffeljärn och grädda tills dom får fin färg. Servera varma med grädde, glass, sylt eller det du tycker är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar