torsdag, mars 03, 2011

Morots- och linssoppa

"En besvikelse, och en glad överraskning", så skulle jag beskriva den här soppan. Först kom besvikelsen, när jag mixade ihop det jag trodde skulle bli en vacker orange soppa, men som blev en grå och tråkig puré. Sen när jag smakade av soppan, efter att ha tillsatt lite tomatpuré, mjölk, grädde och kryddor, så kom överraskningen. En makalöst god och mättande soppa stod och puttrade på spisen! Det är lite som en Askungesaga, fast i soppformat.

2 personer
4 morötter
½ röd lök
1-2 vitlöksklyftor
ca. 1 dl röda linser
1 grönsaksbuljongtärning
1-2 msk tomatpuré
Mjölk
Grädde
Salt, peppar

Skala och skär morötterna i mindre bitar, hacka löken i lite större bitar och skala vitlöksklyftan. Smält lite smör i en kastrull som rymmer ca. 1½ liter, och fräs morötterna och rödlöken lite snabbt. Häll på vatten så det täcker + lite till. Släng i vitlöksklyftan, linserna och buljongtärningen. Låt puttra i ca. 10 minuter, tills morötterna är mjuka och linserna ser bra ut. (Hehe, linser, ser bra ut!) Ta av kastrullen från plattan och mixa med stavmixer tills det är slätt. Ställ på plattan igen och blanda ner tomatpuré, salt och peppar. Späd med mjölk och grädde tills den känns bra! Toppa med creme fraiche, brödkrutonger och lite torkad basilika!

2 kommentarer:

  1. Men rebeckaaaa kom hit till mig och laga mat vet ja! :D:D

    SvaraRadera
  2. Tss, du får väl ändå komma hit!

    SvaraRadera