tisdag, mars 08, 2011

Söta små semlor

Jag tillhör den skaran som inte alls förstår tjusningen med semlor, och kan inte minnas när jag åt en senast. Men trots detta, så kände jag mig nästan tvungen att slänga ihop en deg imorse och arrangera ett litet semelkalas här på kvällskvisten. Dock kändes det lite snålt att bara bjuda på semlor, speciellt då inte alla gillar det. Så när jag kom hem från ett härligt gympass bakade jag en äppel- & päronkaka och kladdmuffins, och trollade fram chocolate chip cookies och drömmar ur mina fina plåtburkar med cupcakes på. När jag bjuder på fika går ingen hungrig!

30-35 bullar
50 gram jäst
150 gram smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
2 krm salt
2 tsk malen kardemumma
ca. 14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm tills det är fingervarmt. Häll blandningen över jästen och rör tills jästen löst upp sig. Blanda i socker, salt, kardemumma och större delen av mjölet, och rör tills allt är ordentligt blandat. Tillsätt mer mjöl och knåda i ca. 4 minuter, med degkrokarna på elvispen eller i maskin. (Eller ca. 8 minuter för hand) När degen släpper från kanterna och känns bra, pudrar du över lite mjöl och låter degen jäsa under bakduk i ca. 40-50 minuter.
Stjälp sedan ut degen på mjölat bakbord och dela degen i lagom små/stora bitar. Forma varje bit till en fin liten bulle och lägg på pappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter, sätt ugnen på 250
°. Grädda sedan i mitten av ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på galler under bakduk!

Fyllning
Mandelmassa
Ev. lite vispad grädde
+ "inkråm" från bullarna

Riv mandelmassa grovt i en bunke. Skär av locken på semelbullarna och gröp ur dom lite grann och lägg "inkråmet" i bunken med mandelmassan. Blanda ner lite vispad grädde och rör till en massa. Skeda på lite fyllning på varje bulle, spritsa eller klicka på vispad grädde, lägg på locken och pudra med florsocker. Glad fettisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar