onsdag, mars 23, 2011

Tonfiskbiffar

Dagens middag glider nog in på min (ganska långa..) lista över favoriter! Jag älskar mat som är snabb, lättlagad och god, framförallt. Ibland kan det vara svårt att kombinera dessa tre, men det här var en riktig fullträff! Det gick snabbt och enkelt att svänga ihop, och blev alldeles makalöst gott! Dom här biffarna gör jag igen, inom kort! Receptet hittade jag hos en av mina favoritbloggare, Pickipicki! Hon är helt klart värd ett besök!

1 person
1 burk tonfisk i vatten
1 bit purjolök, finhackad
Skal + saft från ½ citron
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk sambal oelek
Persilja
1 ägg
Lite mjöl
Salt, peppar

Häll av vattnet från tonfisken, och blanda ihop tillsammans med purjolök, citron, en pressad vitlöksklyfta, sambal oelek och persilja. Smaka av med salt och peppar. Rör ner ett ägg och lite mjöl, forma till biffar och stek i olja på båda sidor i några minuter, tills dom får lite färg! Servera som jag, med wokgrönsaker och en kall sås (matyoghurt + sweet chili sås), eller med ris, bulgur eller något annat gott!

1 kommentar: