tisdag, april 05, 2011

Finfina biffar!

Eftersom lådan med gratinerad halloumipasta blev middag istället för lunch idag, så blir det lite ändringar i veckans matsedel. Imorgon blir det vegetariska filodegspaket istället för pasta carbonara, tror jag. Och nu ska jag sätta mig med fysikboken, omtentan är på måndag, och jag har inte pluggat så nämnvärt mycket. Vilket gör mig hemskt stressad! Måste bara skryta om gårdagens utsökta middag. Helt fantastiska biffar och jättegod sås. Jag bad Tobbe beskriva middagen med ett ord. "Orgasmisk" var det första han fick ur sig. Det är ett helt okej betyg!

8 biffar
400 gram nötfärs
½ dl mjölk
½ dl ströbröd
1 ägg
1 vitlöksklyfta
½ förpackning fetaost
Några soltorkade tomater
Färsk persilja
Salt, peppar

Rör ihop ströbröd, mjölk, lite salt och peppar, låt stå några minuter. Hacka soltorkade tomater och persilja. Häll ströbrödsblandningen, nötfärs, ägg, soltorkade tomater och persilja i en bunke. Smula ner fetaost och pressa i vitlöksklyftan, smaksätt med lite salt och peppar. Blanda allt till en jämn färs, men inte för länge! Forma till biffar och stek i smör på medelvärme tills dom är genomstekta, och fått fin färg! Lägg ur biffarna och vispa ner en skvätt mjölk i pannan. Blanda ner grädde, creme fraiche, lite soya och en köttbuljongtärning. Låt puttra ett tag och lägg sedan i biffarna i såsen. Servera med kokt potatis och en sallad!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad gott det verkade, skall testas! Puss å kram älskar dej<3 Mamma

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska göra min lilla mamma :) <3

    SvaraRadera