fredag, april 01, 2011

Laxburgare med hembakat bröd

Imorgon ska jag sitta inne hela dagen, och göra ett prov, som jag har betalat för! Vansinne. Jag hade tänkt att jag skulle göra några gamla högskoleprov på internet, bara för att vara lite förberedd på det som komma skall. Men jag åkte på jobb både igår och idag. Så vi får se hur det går. Men jag får se det från den ljusa sidan, man kan ju inte misslyckas! (Bara få riktigt dåliga resultat..)
Nä, jag måste upp hemskt tidigt imorgon, så nu ska jag göra kväll. Måste bara visa dagens middag, jättestora och goda laxburgare i hemmagjort bröd. Det är fredagsmat det!

2 personer
2 laxfiléer
En bit purjolök
Saft från ½ lime
1 äggula
Lite mjöl
Salt, citronpeppar

Hacka laxen smått och skiva purjolöken tunt. Rör ihop tillsammans med limesaft, salt och citronpeppar. Blanda ner äggulan och eventuellt lite mjöl. Forma med blöta händer två, eller fyra, hamburgare. Stek på båda sidor i smör på medelvärme tills dom får fin färg och är genomstekta! Servera med hamburgerbröd, grönsaker, hemgjorda strips och en kall sås.

Hamburgerbröd, 7-8 st
ca. 12 gram jäst
3 dl vatten
2 dl fullkornsdinkel
4-5 dl vetemjöl
En nypa flingsalt
Sesamfrön

Lös upp jästen i vattnet och rör ner flingsalt, vete- och dinkelmjöl. Arbeta ihop till en lite kladdig deg. Låt jäsa under bakduk i 2 timmar. Häll sedan ut degen på mjölat bakbord och forma, utan att knåda, till en limpa. Dela degen i lagom stora bitar och doppa snittytan i sesamfrön. Sätt ut på pappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, sätt ugnen på 250°. Grädda sedan i mitten av ugnen i ca. 10 minuter.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad gott detta såg ut! Ska testa att göra, men då får jag väl göra lite bröd också, vilket jag tycker e mindre skoj;) Puss å kram älskar dej♥

    SvaraRadera
  2. Mumma ser jättegott ut!!! Hur går det med inredningsprogrammet, har du sökt det? :D

    SvaraRadera
  3. Mamma; Man kan ju köpa bröd också :P <3

    Mikaela; Hittade receptet hos dig! Hur goda som helst! :D Nej, jag ska fixa en kopia på mitt betyg och skriva ett personligt brev, så ska jag skicka iväg en ansökan nu i veckan :) Hur är det med dina planer då?

    SvaraRadera