måndag, juni 13, 2011

Kyckling och ädelostgryta

Eftersom att jag hela tiden glömmer bort att lägga dom gula ärtorna i blöt, så tycks det aldrig bli någon falafel av dom! Men imorgon ska jag ta till alla möjliga medel för att komma ihåg, så kanske vi äntligen får äta det på onsdag! Idag kokades det mera saft här hemma. Rabarbern som blev kvar efter förra koket blev tillsammans med en påse frysta hallon en alldeles kalasgod och härligt röd saft! Medans den stog och kokade gjorde jag en av mina absoluta favoriter till middag, makaronpudding. Åh, så gott det är! Något annat som blev så gott att Tobbe slickade rent tallriken, var grytan jag gjorde igår. Den var inte dum den!

4 personer
2 kycklingfiléer el. 4 kycklinglårfiléer
2 paprikor
1 gul lök
Svamp (jag tog en näve torkade kantareller)
Fryst broccoli
1-2 kycklingbuljongtärningar
1 kvibille ädelost
ca. 2 dl grädde
ca. 1 dl creme fraiche
Salt, Peppar

Skär paprikan, löken och kycklingen i mindre bitar. Smält smör i en stor kastrull och fräs paprika och lök tills det är mjukt, häll över i något annat och lägg i kycklingen. Krydda med salt och peppar och stek på tills det fått lite färg. Häll på vatten så det lite mer än täcker och släng i fryst broccoli, kycklingbuljong och torkad svamp. Låt puttra minst 10 minuter och blanda sedan ner grädde, creme fraiche, ädelosten och dom stekta grönsakerna. Låt puttra ett tag innan servering och red med vatten+mjöl om det behövs. Servera med bulgur eller ris och en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar