måndag, juni 20, 2011

Raggmunkar med fetaost

Idag när vi kom hem från Tobbes föräldrar, satte vi oss på balkongen med vindruvor och svenska jordgubbar. Tobbe invigde dessutom kaffebryggaren jag köpte förra veckan, med något fint kaffe från Zoega. Mycket bättre än snabbkaffet tyckte han! Eftersom jag inte dricker kaffe själv, så har jag aldrig känt något behov av att ens ha kaffe hemma. Men nu när Tobbe i princip bor här så kände jag att det var på tiden att införskaffa en bryggare! Sen åkte jag iväg och köpte nya, fina blommor. När jag kom hem donade jag på balkongen och Tobbe fixade middagen, jättegoda raggmunkar med fetaost! En lite roligare variant på dom gamla hederliga raggmunkarna, och godare om ni frågar mig!

4 personer

½ kg potatis, grovt riven
1 gul lök, fint hackad
2 ägg
1 paket smulad fetaost
½ dl vetemjöl
Torkad mynta
Salt, peppar

Låt den rivna potatisen rinna av i ett durkslag. Knäck äggen i en bunke och vispa upp lite lätt. Pressa ur överskottsvätskan ur potatisen och blanda med äggen. Tillsätt hackad lök, smulad fetaost, mjöl, mynta, salt och peppar. Värm upp rapsolja i en panna och forma smeten till lagom stora, platta "kakor". Stek tills dom fått fin färg på båda sidor. Servera med en sallad!


Lyxade till det med oreo-kladdmuffins såhär på kvällskvisten. Superenkelt! Smula oreokex över smeten innan dom åker in i ugnen!

2 kommentarer: