onsdag, september 14, 2011

Linser med kummin och schalottenlök

Det går framåt på jobbfronten tycker jag! Vi får se vad det blir av det hela, hur som helst så ska jag på ett infomöte på fredag, ska bli spännande! Annars är väl det mesta som vanligt, tror jag. Igår konstaterade jag att det var första och sista gången jag åt blodpudding. Då vi försöker äta ganska billigt nu så tänkte jag att jag skulle ge den där puddingen en chans. Men om vi säger såhär, hade jag inte varit så hungrig som jag var, så hade det aldrig gått ner. Jag mådde så otroligt illa efteråt, och ville kräkas så fort jag tänkte på den. USCH! Något annat som däremot var riktigt gott, var den indiska grytan vi åt i söndags. Väldigt mycket och goda smaker! Tanken var att vi skulle baka naan-bröd, men latheten slog till (och avsaknad av ugn) så det blev köpebröd! Bilden är ganska lik pumpasoppan vi åt förra veckan, så kan det gå!

4 personer
2½ dl röda linser
9 dl vatten
Solros- eller olivolja
4 schalottenlökar, finhackade
1-2 tsk sambal oelek

½ tsk senapsfrön (jag tog gula)
½ tsk kummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1-2 tsk mald koriander
1 färsk tomat, hackad
Salt, peppar

Skölj linserna och lägg i en kastrull, häll i vattnet och låt det koka upp. Sänk värmen till medel och ta bort skummet, koka sedan utan lock i 10 minuter och sänk sedan värmen till lägsta läget, lägg på ett lock och låt koka i 45 minuter. Rör om då och då så det inte fastnar i botten när det tjocknar till. När det kokat klart och är lite som en "gröt" rör man ner ca. 1 tsk salt.
Medans linserna kokar värmer man upp olja i en panna/kastrull på medelhög värme. Släng i hackad schalottenlök och sambal när oljan är het och stek under omrörning i 2-3 minuter. Tillsätt sedan resterande ingredienser och "koka" under omrörning i ca. 30 sekunder. Vänd ner schalottenlöksröran i dom kokta linserna, salta och peppra om det behövs och servera med naanbröd eller ris! Jag toppade med lite hackade tomater.

2 kommentarer: