onsdag, november 09, 2011

Fiskgratäng med mycket grönt

Det råder någon form av förkylning i min kropp känns det som, det har tack och lov inte brutit ut än, så jag gör mitt bästa för att förhindra det! Så idag har jag tagit en liten lur i soffan, druckit te och gjort fiskgratäng till middag. Inte för att jag tror att det sistnämnda hjälper så hemskt mycket mot virus av alla dess slag. Men den är löjligt enkel att slänga ihop, och dessutom vansinnigt god!

4 personer
4 alaska pollockfiléer, tinade
2 morötter, skalade
2 potatisar
½ zucchini
Färsk bladspenat
Salt, citronpeppar

"Farmors fisksås"
3 dl creme fraiche
1½ dl grädde
1½ fiskbuljongtärning
3 tsk citronsaft
Dill

Sätt ugnen på 180
°. Strimla morötter och zucchini, skär potatisen i tunna skivor. Värm upp en panna och häll i lite olja och stek på grönsakerna tills dom mjuknar lite. Tillsätt bladspenaten och krydda med lite salt och peppar, låt allt stekas i några minuter och ställ åt sidan. Lägg alla ingredienser till såsen i en kastrull och koka upp, låt sjuda några minuter. Krydda fisken med lite citronpeppar och salt. När allt är klart tar man fram en lagom stor ugnsform, lägger de stekta grönsakerna i botten, lägger fisken uppe på och häller sedan såsen över. In i mitten av ugnen i ca. 20 minuter. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar