onsdag, november 23, 2011

Morots- och apelsinmarmelad

Sen jag fick min iphone så sitter jag inte lika mycket vid datorn, eftersom allt jag "måste" kolla dagligen kan jag så enkelt kolla på den, vilket leder till att jag bloggar hemskt lite! Men jag ska försöka ändra på detta. Ska försöka hitta igen min motivation, till att både träna och blogga, så ska det nog bli lite bättre på båda planen! Annars då? Jo men vi lagar mat och bakar i vanlig ordning! I måndagskväll ställde sig Tobbe och kokade lite morots- och apelsinmarmelad, bara sådär! När den var klar blev han så sugen på scones att han slängde ihop lite såna också. Så måndagens kvällsfika kan inte stavas på så många andra sätt än S-U-C-C-É!

½ kg apelsiner (2 st)
250 gram morötter (2 st)
2½ dl vatten
4,5 dl socker (eller lite mindre)
4 msk gelésocker

Tvätta apelsinerna noga och pressa ur saften i en stor kastrull. Hacka skalen och fruktköttet fint, lägg i kastrullen. Skala och riv morötterna fint, lägg i kastrullen tillsammans med vattnet och sockret, inte gelésockret. Koka upp och låt koka i 20 minuter, häll i gelésockret och koka i ytterligare 5 minuter. Ta kastrullen från värmen och låt stå i 15 minuter, rör om då och då. Häll upp i väl rengjorda burkar, förvara kallt. (Vill man kan man strunta i gelésockret och bara använda strösocker, eller så kan man använda syltsocker!)


Med lite tyg, snöre och en etikett har man helt plötsligt en finfin present!

5 kommentarer:

  1. Jättefin present, å så gott innehåll! Återigen har inte du ärvt mina gener, å tobbe har ärvt sina av? Eller är han helt enkelt en naturbegåvning som dig?! Sköt om er! Puss å kram älskar dej ♥

    SvaraRadera
  2. Åh denna lillebror kan ta fram sina talanger när det behövs! <3

    SvaraRadera
  3. Anonym #1 (Mamma); Tror Tobbe är lite både och :) <3

    Anonym#2 (Linnea, Åsa, Camilla?); Han är himla händig och fin den där Tobias :) <3

    SvaraRadera
  4. Åh, blev så sugen på scones och marmelad (kl 2305) att jag utropade JAG MÅSTE HA SCONES NU! C tittade dock på mig med en blick som sa nej, synd, det hade ju varit så gott.

    SvaraRadera
  5. Hahahaha! Då är han och Tobbe ganska olika. Fast jag vet inte om det är bra eller dåligt att ställa sig och baka sockerkaka runt 10-snåret på kvällen, som han gjorde nu ikväll. Det kan ju diskuteras! Du får lyxa till det med sconesfrukost! :)

    SvaraRadera