torsdag, november 24, 2011

Scones, med en touch av citron

Idag är jag ledig! Jag hade hoppats att vädret skulle vara lite bättre så vi till exempel hade kunnat promenera i Slottsskogen eller kanske strosa runt i mysiga Haga. Men men, får se vad dagen har att erbjuda! Har druckit en stor kopp te nu i min ensamhet, ska försöka ruska liv i Tobbe snart. Hade jag känt mig manad hade jag slängt ihop en omgång scones och lockat upp honom med, då brukar han piggna till ganska snabbt!

2 kakor eller ca. 8 små scones
3½ dl vetemjöl
½-1 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
50 gram smör
1½ dl filmjölk (eller ½ dl mjölk + 1 dl creme fraiche)
Rivet skal från 1 citron, om man vill

Sätt ugnen på 250
°. Blanda mjöler, salt, bakpulver och ev. rivet citronskal i en bunke. Blanda i smöret till en grynig massa, tillsätt filmjölk (eller mjölk och creme fraiche) och arbeta ihop till en deg. Dela degen i två bitar, och forma till antingen två kakor eller 8 små scones. Lägg på plåt, eller kanske i muffinsformar, och grädda i mitten av ugnen i ca. 10 minuter! Servera rykande färska med mycket smör, god marmelad och lite ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar