måndag, april 09, 2012

Morotsbröd med solrosfrön

Regnet smattrar mot fönstret, jag sitter med rufsigt hår i soffan tillsammans med katterna och halvtittar på tv. Förbereder mig för ett grymt pass på gymmet om någon timme, jag ska lida efter den här maffiga helgen! Kom på att jag inte lagt upp morotsbrödet än som jag bakade för ett tag sen. Det blev väldigt gott och saftigt, med mycket solrosfrön. Vill man ha en knaprig skorpa kan man spraya vatten i ugnen när man sätter in brödet, ska prova det nästa gång. Tvivlar dock på att det går så bra i våran knäppa ugn. Men försöka går ju!

1 bröd
8 gram jäst
2½ dl kallt vatten
0,75 tsk salt
1 msk ljus sirap
1 dl solrosfrön
2 små morötter, fint rivna
1 dl kruskakli
1 dl fiberhavregryn
3 dl dinkelmjöl
2-3 dl vetemjöl

Lös upp jästen i det kalla vattnet i en stor bunke. Rör i salt, sirap, solrosfrön, rivna morötter, kruskakli, havregryn, dinkelmjöl och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop till en deg och tillsätt ev. mer mjöl tills degen släpper kanterna och känns smidig. Täck med plastfolie och ställ i kylskåpet över natten (eller om man sätter degen på morgonen över dagen och bakar ut på kvällen).
På morgonen (eller kvällen) hälls degen ut på mjölat bakbord och knådas/formas till en limpa. Jag formade till ett ganska runt bröd med lite "smalare" ändar. Lägg brödet på pappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i ca. 1-1½ timme. Sätt ugnen på 225
°. När brödet jäst färdigt och ugnen är varm snittar man brödet med en vass kniv (jag snittade längs sidorna på det här brödet, men man kan göra lite som man vill!), sätt in i nedre delen av ugnen och sänk genast värmen till 200°. Grädda i 30-40 minuter, låt svalna på galler under bakduk.

4 kommentarer:

  1. Vilket fint bröd, du verkar ha koll på det här med brödbakning du. Gott med morötter i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jaa, en gång bagare alltid bagare kanske :) Var dock inte så intresserad av brödbak i skolan, utan det har liksom växt nu på "senare år" :) Roligt är det, och gott framförallt!

      Radera
  2. kolla in det här och testa nästa gång du är i köket :)
    Hur man skalar ägg supersnabbt: http://www.youtube.com/watch?v=JjyMWiVRVwo&feature=endscreen&NR=1

    Hur man skalar potatis supersnabbt: http://www.youtube.com/watch?v=RV_3xpnUnHQ&feature=relmfu

    Hur man gör jättesnabb sorbet:
    http://www.youtube.com/watch?v=7E1pVwP5QvA&feature=relmfu

    SvaraRadera
  3. Haha! Det där med ägget måste jag prova! Äter ju kokt ägg varje dag, tänk vad mycket tid jag skulle spara! :D

    SvaraRadera