tisdag, juni 12, 2012

Tomat- och linssås med en touch av citron

Idag var en tung och jobbig dag på jobbet, efter såna dagar behöver man god och mysig mysmat. Comfortfood, jag älskar comfortfood! Det fick bli en enkel men naggande god tomat- och linssås som vi åt tillsammans med bulgur, en klick turkisk yoghurt och kikärtor smaksatta med bland annat persilja, citronsaft och olivolja. SÅ. HIMLA. GOTT. Så gör nu denna när livet känns lite hårt, eller när ni bara är sugna på något riktigt gott. Och glöm för guds skull inte det rivna citronskalet!
 
4-5 personer
2 dl röda linser
2 burkar krossade tomater (vi använde smaksatta med örter, men vanliga funkar också!)
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
½ zucchini
½ röd paprika
1 morot
1 grönsaksbuljongtärning
Skal + saft från en citron
ca. 1 msk socker
ca. 5 dl vatten
Hackad persilja
Salt, peppar

Riv morot och zucchini grovt, hacka löken och skär paprikan i mindre bitar. Smält lite smör i en gryta och fräs på den hackade löken och pressa i vitlöksklyftorna, tillsätt riven morot och zucchini samt den skurna paprikan. Låt allt stekas lite hastigt och häll sedan på krossade tomater, linser, buljongtärning, rivet citronskal + -saft och vattnet. Låt alltsammans puttra på i ca. 15 minuter och rör om med jämna mellanrum. Tillsätt socker, hackad persilja och smaka av med salt och peppar. Låt småputtra ett tag till (desto längre desto bättre!) och servera sedan linssåsen med t.ex bulgur och valfria tillbehör. Sallad och turkisk yoghurt är gott till!

4 kommentarer:

  1. Det här är verkligen smaker och ingredienser som jag älskar! Dagens middag är räddad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Jag längtar tills jag ska äta lunch om någon timme :) hoppas ni gillar det! (personligen tycker jag kombon tomat + citron är ganska oslagbar!)

      Radera
  2. Låter som en rätt jag brukar göra då jag har bråttom. linser är så gott :)

    allt bra med dig annars? vet du om du kom in på KY-utbildningen du vill(e) gå? :) Jag föll tyvärr bort i första sållningen på min så jag får hoppas på bättre tur till våren :)

    önskar dig en fortsatt bra helg! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linser är toppen! :)

      Jodå, allt är väl så bra det kan bli. Slutar på mitt jobb nu i slutet på juni så jag ska försöka hitta något annat. Jag kommer nog inte in, haha, var på reservplats 121 för att komma på en intervju, såå jag tror inte det :P Ahh, okej. Vad tråkigt! Men hoppas på bättre tur till våren då :)

      Detsamma till dig! Kram

      Radera